Carian

Hari Valentine Untuk Orang Kafir

     14 Febuari Hari Valentine.Sibuk la orang-orang Melayu kita nak sambut. Valentine tu kan orang kafir punya sambutan.Kenapa sibuk-sibuk nak sambut gak? Takde valentine orang tak boleh hidup berkasih sayang ke? Takkan nak tunggu sehari je.Hari lain tak boleh? Ape kejadah la. Apa yang korang tau pasal valentine ni? Ulas entri ni.Dalam masa 9 bulan akan datang tengok la,pasti seorang bayi lahir tanpa sah taraf, dibuang,dibunuh dan macam-macam lagi lah.Tengok la kalau tak percaya.Saya akan follow apa yang saya cakapkan disini untuk 9 bulan akan datang.
     Valentine ni diambil sempena nama seorang paderi besar Kristian pada zaman pemerintahan Ratu Isabella di Sepanyol ,iaitu Saint Valentine.Beliau disayangi kerana telah berjaya menumpaskan kerajaan ISLAM di Cardova, Sepanyol pada 14 Februari 270 Masihi.Kejayaan itu begitu bermakna kepada Ratu Isabella dan dengan itu 14 Februari disambut setiap tahun oleh rakyat Cardova bagi merayakan kemenangan tersebut dengan menamakannya Hari Valentine.
     Satu lagi dengan kematian paderi St Valentine ketika pemerintahan Raja Rom yang bernama Claudius 11 ( 268-270) .Dikatakan St Valentine enggan mematuhi arahan dan dijatuhi hukuman.Dan didalam penjara St Valentine telah jatuh cinta dengan anak salah seorang pegawai penjara dan sebelum dibunuh, beliau sempat menulis sepucuk surat cinta kepada gadis tersebut yang bertandatangan ‘ From your Valentine'(daripada Valentinemu).


Lihatlah saudara & saudari,betapa jahilnya generasi Islam sekarang.Semuanya adalah kemenangan kafir untuk menjatuhkan Islam.Kita duk sibuk nak meraikannya.
    Panel Kajian Aqidah (PKA) dan Panel Kajian Syariah (PKS) Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (JAKIM) telah memutuskan bahawa "Amalan menyambut Hari Valentine's Day adalah haram dan bertentangan dengan ajaran Islam". Manakala Jawatankuasa Fatwa Majlis Kebangsaan Bagi Hal Ehwal Agama Islam Malaysia kali ke-71 yang bersidang pada 22 hingga 24 November 2005 memutuskan: "Bahawa amalan merayakan Valentine's Day tidak pernah dianjurkan oleh Islam. Roh perayaan tersebut mempunyai unsur-unsur Kristian dan amalannya yang bercampur dengan perbuatan maksiat adalah
    Kasih sayang adalah satu anugerah dan ia sangat dituntut dalam Islam malah merupakan satu keperluan pada setiap manusia. Manusia selalu menyayangi sesama manusia melebihi kasih sayang pada Allah. Dengan itu mereka sanggup melakukan apa sahaja untuk orang yang disayangi hingga terjadi kes bunuh diri yang diharamkan dalam Islam. Konsep sebenar kasih sayang dalam Islam untuk pasangan kekasih adalah menyayangi manusia berdasarkan panduan Tuhan bukan nafsu semata-mata. Setiap hubungan manusia sesama manusia hendaklah berdasarkan etika syarak dan janganlah sampai terpesong dengan ajaran agama.
   Sambutan valentine berlaku kerana cinta seseorang kepada kekasihnya melebihi cintanya kepada Allah. Dengan itu mereka mudah melanggar hukum Allah S.W.T kerana khayal di alam percintaan. Mereka lemas di lautan kasih tanpa berpandukan batasan syarak.Letakkanlah asas cinta kepada cinta Allah. Maksudnya cinta itu mesti kerana Allah. Cinta itu mestilah didorong atas keinginan untuk sama-sama melaksanakan tujuan hidup yang Allah tentukan.
Firman Allah SWT
" Tidak aku jadikan jin dan manusia melainkan untuk beribadah kepada -ku"( Az- Zariyat 51: 56) .
      Islam melarang perayaan ini kerana boleh menjerumuskan pasangan kepada arah maksiat. Sudah sering kita mendengar kes- kes yang berlaku selepas Valentine's Day seperti budaya pergaulan bebas, zina, rogol, AIDS, hamil tanpa nikah, dan sebagainya.Apa yang paling menyedihkan, ini berlaku kepada masyarakat Melayu khususnya kepada mereka yang beragama Islam.

No comments:

Post a Comment