Carian

Wanita Hiasan Lelaki

Wanita adakala lebih baik daripada lelaki seandainya wanita itu solehah.Kehidupan lelaki yang jahat tabiatnya boleh diubah dengan kehalusan budi pekerti dan nilai-nilai murni yang terdapat dalam seseorang wanita.Nama lelaki bertambah indah dengan kebaikan isterinya.Kerana itulah wanita adalah perhiasan lelaki.Hidup lelaki tanpa wanita adalah cacat tabiatnya. Betul tak??
Allah S.W.T menjadikan kaum wanita adalah untuk pasangan lelaki.Tempat lelaki bermanja dan mendambakan perasaan kelakian.
Rasulullah S.A.W bersabda:
“Dunia adalah perhiasan,dan sebaik-baik perhiasan dunia adalah wanita” (Riwayat Muslim)
Hidup didunia banyak harta sekalipun jika tiada wanita tiada ertinya,kosong.Ada paras rupa (hensem),tiada wanita dalam hidup pun tiada ertinya.Tapi,wanita bagaimana seorang lelaki perlukan untuk mengisi kehidupan? Pasti yang solehah,kerana wanita ini mampu memberi kebahagiaan,menjaga maruah diri serta suaminya.


Rasulullah S.A.W bersabda:
“Sebaik-baik wanita ialah,wanita yang mengembirakan suami apabila engkau melihat kepadanya,mentaati apabila menyuruhnya, tidak menyanggah suami dalam diri dan hartanya” (Riwayat Al-Nasai dan Al-Hakim)

Rasulullah S.A.W bersabda:
“Wanita yang apabila engkau melihatnya,ia mengagumkan,apabila engkau tiada bersamanya dia menjaga diri dan harta engkau” (Riwayat Al-Hakim)

Wanita akan baik pekerti andai suaminya juga baik.Kebaikan wanita akan hilang jika suaminya hidup songsang sepertimana hilangnya kebaikan Asiah dimata Firaun,pemerintah yang zalim.

Kesimpulan :
Sekeras-keras hati lelaki ianya akan lembut seandainya temui kebaikan pada diri seorang wanita.Begitu juga sebaliknya.

3 comments:

  1. agree with you...wanita adalah sebaik baik perhiasan dunia ttp skrg wanita itu dah lari dr tujuan sebenar allah mengangkat martabat perempuan...

    ReplyDelete